Nyhed

Debataften om forholdet mellem musikere og erhvervsliv

Er det blevet indie, at musikere sælger ud i erhvervslivet? Det spørgsmål stiller Musikparlamentet i næste uge.

Noget tyder på, at forholdet mellem danske kunstnere og erhvervslivet rykker sig i disse år. Stadig flere kunstnere sælger deres musik til eksempelvis tv-reklamer eller bliver ansigter i reklamer, og det forhold danner grundlag for en debataften i næste uge.

Musikparlamentet i Aarhus inviterer til debataften d. 13 april, med titlen "Musik og erhvervsliv - er kommercialisme det nye indie?" Udgangspunktet for debatten er de muligheder, som nye og gamle danske bands har for at eksponere sig i samarbejde med erhvervslivet.

Er det sell-out at kunstnere involverer sig med erhvervslivet, eller det blevet mere accepteret? I USA har fænomenet eksisteret i en del år. Et par gode eksempler er den særdeles veletablerede countrystjerne og 10-dobbelte Grammy-vinder Willie Nelson, som i starten af 90'erne spillede og sang i tv-reklamer for Taco Bell, hvilket udløste mange kritiske røster. Det hårdtslående nu-metal band KoRn har siden slut-90'erne aktivt reklameret for tøjmærket Adidas. Mange hardcore-fans bærer mærket, hvilket naturligvis har været med til at definere KoRns identitet, men også har skabt et nyt marked for firmaet. 


Men at sælge ud kan være en skæbnesvanger beslutning. Hvordan kan en kunstner beholde sin integritet og sjælefred, hvis vedkommende både synger for fred i verden, og samtidig optræder i en reklame for en bank, som låner penge ud til et våbenfirma?

Omvendt åbner mulighederne op for, at små ukendte bands kan opnå en enorm opmærksomhed, og komme ud til et publikum, de ellers ikke ville nå. Det er også muligt at danne partnerskab med non-profit organisationer, og et godt eksempel på dette er Fair Trade-mærket, som ofte følger Chris Martin fra Coldplay. 

Arrangementet foregår onsdag d. 13. april kl. 19 i Råbar/Promus ved Atlas, Vester Allé 15 i Aarhus, hvor der er entré 30 kroner.


Debatpanelet på Musikparlamentet vil bestå af Manfred Zähringer (Iceberg Records), Johannes Gammelby (The Malpractice, Beta Satan) samt Freddy Larsen (Sponsor- og Eventmanager, Royal Unibrew A/S). 

Aftenens program ser således ud:

19.00: Networking i Råbar


19.15: Koncert med Sebastian Lind (solo)

19.45: Debat om Musik og erhvervsliv: Er kommercialisme det nye indie? 

21.00: Koncert med Our Broken Garden (solo)


ANNONCE