Nyhed

Reportage: Tina Dickow gæstede GAFFA Library Sessions

Årets sidste arrangement bød på en snak om tourlivet med børn, og hvordan man holder karrieren i gang

Se masser af billeder fra aftenen i GAFFAs gallerisektion

- Henrik, jeg synes, du sagde 40 mennesker?

Der lyder en rungende latter fra salen, der hurtigt afslører, at der er langt over 40 mennesker på Biblioteket Frederiksberg denne kolde december aften. Faktisk er hele 300 nysgerrige publikummer søgt ind i varmen for at overvære den 10. udgave og årets sidste af GAFFA Library Sessions, og folk sidder tæt, for det er en populær gæst, der er på plakaten i aften.


Det er nemlig ingen ringere end Tina Dickow, der lukker dette års sessions, og der er fra starten lagt op til en hyggelig samtale med GAFFAs skribent Henrik Tuxen, der første gang interviewede Tina Dickow for ni år siden.

- Hvorfor har du egentlig sagt ja til at være med her, når du i stedet kunne spille en udsolgt koncert i en meget større sal?, lyder det fra Henrik.

- Det her setup er tættere på mit hjerte og mit temperament. Her kan jeg få lov til at tale om musikken og livet, og så er det jo GAFFA. GAFFA har en særlig plads i mit hjerte, fortæller Tina Dickow.


Så er aftenen ligesom skudt godt i gang.

 

Tourliv med børn


Tina Dickow er en travl kvinde. Hun har netop været i London og Paris og kommer direkte fra Amsterdam for at spille en række udsolgte koncerter i Falconer Salen over den næste uges tid samt deltage i årets GAFFA-Prisen torsdag den 4. december. (Showet sendes direkte på DR3 klokken 20-22).

Med sig på touren har hun sin mand, den islandske musiker Helgi Jonsson, og deres to børn, og det betyder alt, fortæller hun.

- Det her er den bedste tour, jeg nogensinde har været på, for denne gang rejser jeg som et helt menneske. Jeg er af sted som både mor, hustru og kollega, men selvom jeg på mange måder føler mig groundet, har jeg stadig en rastløshed i mig og trangen til at udtrykke mig gennem musikken. Og jeg lover jer for, at når jeg går på scenen, åbner der sig nogle sluser. Jeg har aldrig nydt at synge så meget, som jeg gør nu, fortæller hun og fortsætter:


- Når jeg for eksempel står på scenen i Falconer Salen, er jeg 100 procent til stedet i nuet, og det er utrolig vigtigt for mig, for ellers ville jeg gå til i tanker. De første fem-ti minutter af en koncert forsøger jeg altid at psyke mig selv ved at tænke på en masse. For at teste, om jeg kan hyle mig selv ud af den. Men når jeg har fået overbevist mig selv om, at jeg er stærk nok til at fortsætte, er jeg helt til stede i øjeblikket.

 

Opskriften på succes


Det er efterhånden en lang karriere, Tina Dickow har bag sig, og gennem alle årene har hun formået at udvikle sig og udvide sit publikum.

Følelsen af at have troen på, at der sidder nogle mennesker og venter på ny musik, fungerer som et drive for hende, fortæller hun. Men det er samtid også roden til at føle et pres over at skulle forblive relevant og stadig være i stand til at røre folk gennem musikken.

En af grundene til, at hun endnu har en karriere, der er ensbetydende med utallige udsolgte karrierer og fire flotte nomineringer til dette års GAFFA-Prisen, mener Tina Dickow til dels skyldes, at hun har taget styringen selv.


- Jeg har for nogle år siden startet mit eget pladeselskab, og det betyder, at jeg er fri og kan følge mit hjerte og skabe min egen fortælling. Det er ikke ud fra en indstilling om, at jeg kan gøre det bedre end andre, men jeg tror ikke, at min karriere ville være så lang, hvis tingene havde været anderledes. Jeg har kunnet tage den med ro. Sometimes the fastest way is to go slow.

- Glæden ved at skabe er større, når jeg har haft hånd i hanke med alt i processen. Nu kommer det heller ikke fra fremmede, for jeg er vokset op med en familie med en høj arbejdsmoral og med en far, der var selvstændig af princip. Der var ingen andre, der skulle bestemme over hans arbejdsdag, fortæller Tina Dickow.

At tage sagen i egne hænder kommer måske også af, at Tina Dickow besidder en side, der er matematisk anlagt, og som trives med struktur. Noget, der ellers ikke rimer på det at være musiker.


- På mange måder har jeg kæmpet mod min natur ved at gå musikervejen. Alt sejler, når man er musiker, og der er intet facit eller matematisk over det at stå på en scene, for eksempel. Det er virkelig noget, jeg har kæmpet for at vænne mig til.

 

Den indre mand


Aftenen krydres med en række sange, sunget med en inderlighed, der tvinger enhver til at lytte til hvert enkelt ord i Tina Dickows univers. En af dem er nummeret The Woman Downstairs fra hendes seneste album Whispers.

Oprindeligt er sangene på albummet skrevet til skuespilleren Mikael Persbrandts rolle i filmen En du elsker, og efterfølgende har Tina Dickow valgt at udgive dem selv.

- Jeg fandt min indre mand frem og forestillede mig et dystert univers a la Nick Cave eller Johnny Cash. Normalt krænger jeg mit inderste ud, når jeg skriver mine sange, men selvom de her sange oprindeligt er tiltænkt en anden end mig, og dermed er skrevet med et filter, er de alligevel endt med at være noget af det mest ærlige, jeg har skrevet. Det endte med at være en frisættelse af de helt store, hvor jeg kunne slå det store censurapparat fra, der normalt følger mig i min sangskrivning, fordi jeg skrev dem til en anden end mig selv, og det har jeg lært en masse af, fortæller hun.


Efter en håndfuld spørgsmål fra publikum slutter Tina Dickow aftenen af med endnu et par numre, som de fremmødte kan varme sig på, når de atter bevæger sig ud i decemberkulden.

GAFFA Library Sessions fortsætter i det nye år, og første arrangement i 2015 bliver med Folkeklubben den 17. februar. Har du ikke allerede liket siden GAFFA Library Sessions på Facebook, skulle du tage at gøre det nu. Så er det meget nemmere at holde øje med, hvornår næste billet skal købes.

 


Sætliste:

The Woman Downstairs

Fugleflugt (af Pia Raug)


Quarter To Forever

Friend In A Bar

Open Wide


Se masser af billeder fra aftenen i GAFFAs gallerisektion 

ANNONCE