x

Trentemøller er klar til Sónar Copenhagen

Trentemøller er klar til Sónar Copenhagen

Debutalbummet The Last Resort i 2006 etablerede Trentemøller som en af de mest anerkendte kunstnere indenfor elektronisk musik. Allerede i 2007 videreudviklede lyden sig, da han stiftede sit første liveband og begyndte at implementere trommer og guitar i sine produktioner. Elementer fra alle genrer påvirker det melankolske univers, og rammerne for hvilken kategori han tilhører bliver brudt konstant. Han er nu tilbage i studiet for at fokusere på et nyt album, men indtil det er udgivet, kan vi den 14. marts nyde en eksklusiv dj-performance til Sónar Copenhagen-festivalen.

Du er tilbage i studiet for at indspille et album. Kan du fortælle lidt om det? 

– Efter at have været på turné i halvandet år og spillet over 100 koncerter i både Europa og USA er det dejligt at være tilbage i studiet og skrive nyt materiale.

– Selvom jeg elsker at spille live med bandet, er det at producere og skrive musikken selve drivkraften for mig. Det har virkelig kriblet i fingrene for at komme i gang igen efter turnéen. Det kræver også 100 procent fokus, hvilket betyder, at jeg nærmest lukker mig inde i min egen hule for at begive mig ind i en parallel verden. Jeg elsker simpelthen at dykke ned i stemninger, melodier og lyd.

Du dj'er ikke så meget mere. Hvorfor? 

– Det var noget, jeg gjorde ved siden af koncerterne og studiet før i tiden. Af en eller anden grund har det fyldt meget i folks bevidsthed. Flere har troet, jeg kun var dj, selvom jeg har udgivet musik de sidste 12 år og spillet musik endnu længere. Det er faktisk mest i Danmark, jeg stadig skal forklare folk, at jeg egentlig skriver og spiller min egen musik. Det er mærkeligt! Mit hjerte ligger i at komponere, producere og så spille musikken live med mit band. 

Kan du fortælle lidt om din musikalske udvikling generelt?

– Jeg følger egentlig altid bare min mavefornemmelse. Jeg laver musik, som føles rigtig, og som beskriver, hvor jeg er i mit liv. Jeg er ikke fokuseret på at holde mig til en bestemt stil eller genre. Det er nærmere musikken, der dikterer hvordan mine plader lyder. 

Hvordan har din oplevelse med Sónar Festivalen været indtil videre?

– Med bandet har vi to gange spillet på Sónar i Barcelona, og begge gange var magiske. Det var nok nogle af vores bedste koncerter. Modtagelsen fra publikum var fantastisk. Jeg var egentlig lidt spændt, for Sónar er en decideret elektronisk festival, og her kom vi med en masse guitarstøj og langstrakte melodiske forløb. Det gik dog virkelig godt, og folk var meget åbne.  Desværre holder vi en pause med live-performances, da jeg er gået i " studie-hi". Mit kommende dj-sæt er en enkelt undtagelse fra den daglige trummerum i studiet . Så det er bestemt noget, jeg glæder mig til!  Hvad betyder det for dig at deltage?

– Det bliver sjovt, og jeg er meget glad for at blive spurgt! 

Hvordan vil Sónar København adskille sig fra andre storbyer?

– Det er svært at sige. Nogle gange har jeg erfaret, at folk i København står med foldede arme og leger musikpoliti. Det håber jeg ikke bliver tilfældet her. Forhåbentlig kan Sónar-crewet og publikum opleve lidt af den samme helt specielle stemning, der er i Barcelona. Det er et ret fint line up. Især glæder jeg mig til Factory Floor live og danske T.O.M. And His Computer, der supportede os på turné i USA sidste år. På Sónar spiller han en masse nyt materiale, som jeg virkelig ser frem til at høre. 

Hvilke tanker gjorde du dig, da du skabte dj-sættet for Sónar? 

– Jeg har ikke skabt et færdigt sæt. Det jam'er jeg lidt. Jeg har lavet nogle fede edits af egne og andres numre. Det bliver elektronisk, man kan danse til blandet op med lidt shoegaze, krautrock og en masse andet. 

Er du den eneste, som spiller dj-sæt til festivalen, eller hvorfor står der kun "DJ set" bag dit navn?

– Det er vist cirka 50/50 dj's og live på Sónar Kbh, tror jeg.

Hvordan vælger du hvilke sange, du mixer? 

– Jeg har et bibliotek, jeg vælger fra på aftenen. Det kommer an på, hvad jeg har lyst til og om det stemmer i pitch. Hvis et nummer står i a-mol, er det fedt at mixe med et andet nummer i samme toneart eller i en parallel toneart. Det lyder teknisk, men det er egentlig enkelt. De første numre står ofte parat i en bestemt rækkefølge - derfra kan det gå mange veje . At dj'e er ikke rocket science.

Hvad forventer du af publikummet?

– At de danser, har en fest og samtidig er musikalsk åbne for at komme med på en rejse! 

Hvad kan publikum forvente sig?

– Good quality music!

Hvad gør du for at pifte en stemning op, når du optræder?

– Good quality music! Haha.

Kan du give eksempler på, hvad du gør eller kunne tænke dig at gøre for at fremme den elektroniske musik i Danmark?

– Intet. Jeg føler ikke specielt, at jeg er en del af en elektronisk scene. Nogle gange laver jeg elektronisk funderet musik, og andre gange ikke. Det meste elektroniske musik lige nu keder mig. Jeg finder inspiration i meget andet musik.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA