Vi har talt med den danske duo, der er aktuelle med debutalbummet "House Behind The Eyes"
Ude i den canadiske ødemark er der en afsondret sø, der er omgivet af en tæt granskov og snebeklædte bjerge. Dyrelivet er rigt - vildt, og naturen er på en og samme tid inspirerende og isoleret-omklamrende. Klaustrofobisk. Ved søen befinder sig en hytte. Der befinder du dig af og til – eller rent metaforisk ikke mindst – da det er et billede på sindet. Hvor vi går hen, når vi skal finde ro og tackle livets forhindringer inde i os selv. Det er ikke mindst et sådant billede, duoen Deer Bear har haft i tankerne til titlen og den røde tråd omkring deres debutalbum med den eftertænksomme arkitekttitel House Behind the Eyes, der netop er udkommet på Playground.
Deer Bear er en sammenlægning af de to medlemmers navne Anne Hjort (Deer) og Lars Bjørn-Hansen (Bear), og de er en forholdsvis ny gruppe. På trods af dette faktum, så har de været til en lang række af de største branchefestivaler, ligesom de har spillet en række supportjobs med mere – desuden suppleret af Mikkel Bøggild og Mads Uldall-Jessen, der også bidrager i gruppen.
De kommer fra hver sin baggrund – Lars Bjørn-Hansen fra metalverdenen fra gruppen Koldborn, og Anne Hjort fra en baggrund, hvor indie-rock og triphop har været mere gennemgribende, og er altså nu nået til udgivelsen af deres folk-inspirerede debut, der i høj grad kredser om melankoli, fortvivlelse og tab.
Lars Bjørn-Hansen (L): – Det moderne menneske er en tvivler – er ambivalent, fordi man vil gerne en masse ting, men man ved også godt, at man kan ikke gøre det hele tiden, fordi man bliver slidt op. Man bliver kastet meget rundt af sig selv og andre – og ens lyster til noget og ens ulyst omkring nogle andre ting.
– Min egen måde at skrive musik på, er altid ud af nød eller fortvivlelse. At jeg bliver nødt til at forstå mine tanker, og der er musikken en god måde at skrive og sætte lyd på det, for at komme ind til kernen af de tanker, man har. På den måde kan melankoli, lidelse og fortvivle også blive noget glædeligt, for man dykker ned i det og forstår sig selv lidt bedre igennem det.
Læs hele interview i GAFFAs artikelsektion.