Nyhed

Boho Dancer – Sang for sang

Sanger og sangskriver Ida Wenøe fortæller om gruppens netop udsendte debutalbum "Gemini" nummer for nummer

Boho Dances første fuldlængdealbum "Gemini" er på gaden i dag den 8. april (læs GAFFAs firestjernede anmeldelse her). Herunder fortæller bandets sangerinde og sangskriver, Ida Wenøe, om inspirationer og temaer på albummet. Om alt fra stjernetegnenes og naturens symbolik over Sokrates til Tom Kristensen, Leonard Cohen og Quentin Tarantino.

Bohemian Child:

Bohemian Child er stemningsbilleder fra et menneske, der udfordres følelsesmæssigt. Det kan være det uskyldsrene barn på grænsen til at blive voksen eller mennesket på jagt efter inspiration i omverdenens voldsomme afkroge. Nummeret blev til en vinterdag, hvor jeg og min ven Esben Svane sad og skrev sange. Esben havde en guitaridé, han ikke kunne komme videre med. Jeg syntes, den var vildt fed og indstuderede derfor guitarrollen og tog hjem og gjorde sangen færdig.


Fictional Reasons:

Vi har taget dette nummer i en mere poppet og poweragtig retning, end vi plejer. Og det er det første nummer, vi har prøvet at lave i samarbejde med en producer (Noah Rosanes red.). Vi var først bange for, at det ville blive unaturligt, men vi endte med at vokse i processen og mærkede vores horisont udvide sig. Teksten handler, i korte træk, om pludselig at føle sig fremmedgjort i den verden man befinder sig i.

Like Rain:


En bøn til mine inspirationskilder om inspiration. Idolerne skal danse for mig i sølvskæret, de skal råbe ordene ud som en strøm af regndråber. Sangen blev til i en frustration over, at jeg ikke kunne forny mig. Jeg syntes, de samme ord og melodilinjer gentog sig, så jeg søgte mod de højere magter. Da det jo er en bøn fra en kunstner til en anden, var det oplagt at gøre det til en duet – en fælles bøn. Heldigvis var den kære Kaspar Kaae (fra CODY red.) klar på at lægge stemme og stor intensitet til, og vi er utrolig glade for resultatet.

Caldera:

Caldera er det krater, der er tilbage efter en vulkan er blevet udtømt for dets magma. Typisk fyldes disse kratere med vand og bliver til enorme søer med små bjergkæder omkring sig. Mange i min omgangskreds stod i løbet af 2012 overfor skilleveje eller midt i livskriser, så vulkanudbruddet var et perfekt symbol. Men på den anden side af udbruddet er der altså noget nyt i vente: Caldera. Coveret til pladen er meget inspireret af dette nummer, og af vulkanen som symbol.


Slept On A Silver Platter:

Nummeret her er nok det, der adskiller sig mest fra de andre Boho Dancer-numre. Vi troede egentlig det ville forblive et livenummer, hvor vi giver os selv lov til at tage den helt ud. Men da vi indspillede sangen, blev vi ret glade for resultatet. Det er en art opsang til det godtroende og naive menneske, der lader sin skæbne hvile i andres hænder og henslænger sit liv sovende på et sølvfad.

Epicene:


Da jeg skrev nummeret havde jeg snakket med min barndomsven Martin om vores tidligere liv. Jeg forestiller mig, at jeg har været en mand; en forfatter der drak sig selv ihjel. Som en selvbiografisk Tom Kristensen i "Hærværk". Manden ligger på sit dødsleje, trist over ikke at have opnået hvad han ville i livet, og ønsker som det sidste at blive genfødt som en kvinde. Den requiemske stemning er lige dele Tarantino og Leonard Cohen, og vi arbejdede meget med guitarfladerne og de mystiske klange for at skabe den rette stemning.

Loving Creatures:

Denne sang handler om at vågne op og gribe livet. Der er perioder i ens liv, hvor den ene dag tager den anden, uden at man overvejer, hvorfor man gør de ting man gør. Hvis jeg har været i en ubevidst dvale og pludselig vågner op af min søvn og ser verden stråle i de vildeste nuancer, overvældes jeg altid af en enorm livsstrøm. Og nu bliver det forår! Vi har underbygget denne hippiefølelse med masser af ah-kor og et straight up beat, der giver sangen præcis den umiddelbarhed og opvækningseffekt, den skal have.


Gemini:

Denne sang indkapsler, hvad hele pladen handler om. Modsatrettede følelser, dualisme og vægelsind. Det handler om vigtigheden af at turde tage det spring, der kan føre dig videre, selvom det virker overvældende. Symbolet er to tvillinger, der konstant trækker i hver deres retning. Og tvillingens skæbne er at være i en konstant tvivl. Som Sokrates sagde: Det eneste jeg ved er, at jeg intet ved. Heri ligger den evige dualisme.

The Clerk:


Jeg har altid haft det lidt svært med, at andre skulle gøre sig kloge på mig. Jeg har følt mig angrebet, når folk har sagt sin mening om mig i den tro, at de kender mig. Men når man lige graver lidt i lagene i denne sang, må man jo spørge sig selv, hos hvem problemet ligger? Er det hos beskueren eller det beskuede menneske med dets selvopfattelse? For i virkeligheden handler det om accept, og til sidst leges med dobbeltbetydningen af "like me" ("ligesom mig") og spørgsmålet "do you like me?" (kan du lide mig?)

Martin:

Denne sang er inspireret af, og dedikeret til, min kære barndomsven Martin. Martin er et vildt menneske! Et menneske fyldt med idéer og visioner. Han har villet gøre en forskel og har gjort det. Men i sommeren 2012 brød Martin sammen – han viste sig menneskelig. Jeg lod mig inspirere af hans opbrud med fortiden og relaterede til det. Sangen blev indspillet en sen aften i et sommerhus på Møn under første session i pladeprocessen, og er nok det mest umiddelbare Boho Dancer-nummer, der har set dagens lys.


Waiting On A Summer (Never To Come):

Blev skrevet en meget kold vinterdag, og naturligvis var længslen mod sommerens varme stråler ret presserende. Kong Vinter havde lagt sine isnende hænder på min krop, og jeg søgte mod sangskrivningens trøst ved et flygel på Engelsholm Højskole. Det var mørkt, og jeg var mørk. Sangen handler om udlængsel og vemod, om utilstrækkelighed og lammelse. Sangen er efterhånden ret gammel, men jeg er vild med den styrke og galskab sangen har. Og så virkede det som den helt oplagte albumafslutning.

ANNONCE