Nyhed

Rumpistol: Away – sang for sang

Den album- og koncertaktuelle danske elektronikamusiker guider dig igennem sit nye album

Den danske elektronikamusiker Rumpistol alias Jens Berents Christiansen udgiver mandag den 17. februar sit femte soloalbum, "Away". Albummet har netop fået en pæn firstjernet anmeldelse af GAFFAs Simon Nathanael under overskriften "Solid udgivelse, stærke énere og en anelse ratslør".

Rumpistol følger albummet op med en turné, der begynder allerede i aften 15. februar og bringer ham til følgende byer:

15/2 – Rust, København (med Shatter Hands og Thomas Knak)
01/3 – Haderslev, Sonic College
07/3 – Lyngby, Templet
08/3 – Køge, Tapperiet
14/3 – Horsens, Kulisselageret
15/3 – Aarhus, Radar
20/3 – Engelsholm Højskole, Bredsten
21/3 – Viborg, Paletten
22/3 – Kolding, Pitstop
29/3 – København, Beta


Find billetter via GAFFA Live

I forbindelse med udgivelsen af "Away" har vi fået Rumpistol til at gennemgå albummet, sang for sang:

­Rumpistol "Away" Track By Track


Overordnet handler "Away" for mig om modsætningsforholdet mellem fravær og nærvær.

Både fysisk at være isoleret - f.eks. fra nogen man holder af – og psykisk at være helt væk i noget: i musik, i arbejde, i kærlighed eller i en rus. Et fravær som ofte er forårsaget at et totalt nærvær, altså at man er så meget til stede i én ting at man glemmer alt andet omkring én.

Det handler også om at fare vild og at være på flugt fra noget - og om at være på vej et nyt sted hen. Om at miste bevidsthed, og om at komme til bevidsthed igen, og stadiet ind i mellem.


Om erindring og nostalgi og om hvordan man husker ting på forskellige måder afhængigt af, hvor i sit liv man befinder sig.

I produktionen af pladen er jeg gået efter en varm og dynamisk lyd, med brug af akustiske instrumenter som klaver, metallofon og kalimba samt diverse analoge synthesizere, bånd-delays og krøllede kassettebånd. Brugen af de "slidte" virkemidler har ud over deres klanglige kvaliteter hjulpet mig til at beskrive elementerne af opløst erindring, drøm og nostalgi.

Desuden har jeg brugt en del vokal på numrene, både i form af samples og i form af levende sangere af kød og blod: Red Baron, Katherine Mills Rymer (fra OOFJ), John LaMonica og til sidst en sangerinde, jeg ikke må afsløre navnet på for hendes pladeselskab.


"A Dream"  

Jeg vågnede en morgen stærkt påvirket af en drøm, der indeholdt et stykke musik, hvis elementer jeg stort set kunne genkalde mig i vågen tilstand. Et chantende børnekor, en simpel synthfigur, et stort rum...

Drømmen og musikken havde en ekstrem stærk effekt på mig både følelsesmæssigt, visuelt og ikke mindst lydmæssigt, uden at jeg kunne sætte en finger på, hvad det lige betød. Intuitivt vidste jeg bare, at det var vigtigt og noget, jeg skulle prøve at fastfryse.


"A Town"  

En rejse tilbage i tiden til en lille by – til mit barndoms kvarter på Købehavns vestegn og en opvækst i et relativt lille trygt samfund som senere bliver til kvælende klaustrofobi og udlængsel. Nummeret er ret nostalgisk, fordi jeg vælger at fokusere på det positive og desuden oplever med en voksen persons bevidsthed om at barndommens tilstand af komplet ubekymrethed nok aldrig kommer igen.

"Away"  


En duet mellem Katherine Mills Rymer (forsanger i bandet OOFJ) og Red Baron, som jeg samarbejdede med på "Floating". Jeg skrev nummeret efter en parforholdskrise, så det handler både om at miste hinanden, men også om at blive forsonet igen. Det er to individers forsøg på at deale med krisen, hvor bebrejdelser, beskyldninger, forsvarstaler og indrømmelser flyver igennem luften.

"Amnesia"  

Amnesia betyder jo hukommelsestab, og man kan sige, at nummeret beskriver stadiet mellem en rus og et blackout. Tempomæssigt er vi højt oppe i footwork eller d'n'b-tempo, men tematisk er vi helt nede i underbevidstheden.


Jeg synes, det er spændende at tænke på, om menneskets ihærdige søgen efter beruselse er en ren eskapistisk handling, eller om den også indeholder en snert af noget spirituelt. Altså ønsket om at blive forenet med noget højere og opnå indsigt i universets hemmeligheder.

"Asleep"  

Det her nummer handler jo tydeligvis om søvnmangel og om at overgive sig til søvnen. Jeg har været så ubarmhjertig at sample min egen datters stemme, som en syg straf for, at hun har ødelagt min nattesøvn igennem en årrække.


Teksten er hugget fra "Tornerose", hvor den onde fe kaster sin 100-års sove-forbandelse over prinsessen, og "nu skal du sove"-omkvædet har haft en temmelig hypnotiserende effekt undervejs i processen.

Flere involverede bukkede under for forbandelsen, både igennem de lange maraton-sessions i forbindelse med miksningen, masteringen og klipningen af musikvideoen, men jeg har heldigvis ikke set nogen gå omkuld til det live endnu!

"Awake"  


Følelsen af at cykle gennem en mørk og trist storby forbi alle de her travle mennesker, der drøner af sted på vej til eller fra arbejde. Det paradoksale ved oplevelsen af isolation i en storby, som er tæt befolket, men hvor man for det meste er overladt til sig selv i et individualiseret og forlystelses-orienteret samfund. Jeg synes, at UK garage kan være en rigtig god genre til at beskrive denne følelse, da den rummer den dér rastløse puls.

"Amar"  

Meget af pladen blev til i mit gamle studie ude på "lorteøen". Lige indtil den dag Sekuoia, som jeg deler studie med, spillede lidt for højt, og IT-firmaet nedenunder flippede ud og fik os smidt ud fra den ene dag til den anden. Nummeret er både en hyldest til Amager og til kærligheden, som heldigvis også eksisterer derude, og "Amar" betyder jo også "at elske" på latin. Det er lidt af en sjæler og nok det mest rolige nummer på pladen.


"A Glance"  

Et af de langsommere numre på pladen. Bygget op omkring et guitarsample, som er blevet overspillet så mange gange til kassettebånd, at lyden nærmest er gået i opløsning. Derfor "A Glance" - et flygtigt glimt. En kortvarig følelse af betydning, der langsomt ændres eller går til grunde ved hver gennemspilning i erindringen.

"A Fall"  


Dette nummer skrev jeg som en duet mellem Red Baron og en ung sangerinde, og det blev indspillet et halvt år før sangerinden skrev kontrakt med et stort internationalt selskab og samtidig fik sit store gennembrud.

Da jeg skulle til at udgive "Away", blev jeg først truet med retssag af selskabet, men efter lidt forhandlinger og opbakning fra sangerinden endte jeg med at få lov til beholde nummeret, hvis jeg til gengæld lovede ikke at nævne hendes navn i forbindelse med udgivelsen.

"Adrift"


Dette steppas-inspirerede track opstod ud af en komposition, som på en mærkelig måde fik vækket et minde til live om at være ved en strand som barn med en masse nåletræer på en varm sommerdag. Jeg samplede et gammelt kassettebånd med en hjemmeoptagelse af mig selv og skabte derved yderligere et link til fortiden.

Det er sjovt, hvordan erindringerne flyder rundt i bevidstheden, og nogle af dem kan man tune ind på og genopleve på ny, mens andre bare går i opløsning.

"Allahabad"


Pladens mest abstrakte nummer var oprindeligt bygget op omkring et indisk fløjtesample, som har været med til at give det titlen. Det indeholder desuden nogle tilfældighedsprincipper, som jeg af og til benytter mig af. Kort sagt programmerer jeg computeren til at spille nogle tilfældige melodier inden for en given skala og får derved skabt nogle melodier, jeg aldrig selv ville have fundet på.

Det er også det første nummer, jeg lavede med min modular-synthesizer, som siden kom til at præge lyden på pladen ret kraftigt.

"Atacama"  


Navngivet efter den chilenske ørken og måske det mest episke nummer på pladen.

Det er skrevet i samarbejde med den amerikanske sanger John LaMonica, som jeg også arbejdede sammen med på singlen "It's Everywhere". Teksten er stærkt inspireret af den chilenske dokumentar "Nostalgia For The Light" og dens tema omkring stjerner og menneskers forgængelighed, og hvordan begge lever videre i erindringen.

John var hurtig til at sætte ord på og tilførte sågar nogle bibelske temaer til teksten med den faldne engel Lucifer, Morgenstjernen med mere. Percussion-lydene er optaget i Svarta Bergen - et nedlagt svensk stenbrud, hvis forladte stemning passer virkelig godt til nummerets tema. Jeg synes, "Atacama" afslutter pladen rigtig fint, da det løfter "Away" temaet op på et mere universelt niveau.


Se musikvideoen til titelnummeret "Away":

ANNONCE