Vi har talt med tre af bagmændene bag det nye spillested, der vil være et samlingspunkt for byens uafhængige koncertarrangører
I forbindelse med åbningen af det nye Aarhus-spillested Tape har GAFFA mødt tre af bagmændene, Jeppe Berg, Thomas Mee og Morten Ettrup, til en snak om kreativ kontrol, regionale spillesteder og friheden til at feste, som man vil. Tape ligger på adressen Mejlgade 53, der tidligere har huset Musikcaféen og Backstage og holder en udsolgt åbningsfest 29.-30. januar.
Til Tapes åbningsfest spiller blandt andet den hårdtrockende duo Fossils (billedet) og Marching Church, der er Elias Rønnenfelt fra Iceages soloprojekt, ligesom der også er elektronisk musik fra Manmade Deejay at se frem til.
Samlingspunkt for aarhusianske musikarrangører
Tillykke med det nye spillested. Hvad kan publikum forvente af Tape?
Jeppe: – Publikum kan forvente et spillested, der præsenterer de ting, som de regionale spillesteder og spillestederne i byen ellers ikke vil præsentere. Det bliver også et spillested, der er mere i øjenhøjde med dem. Det tænker jeg er meget essentielt. Og så er der en del arrangører, som har brugt forskellige steder i byen, der kommer til at holde koncerter hernede. Så det bliver sådan et samlingspunkt for aarhusianske musikarrangører.
Hvilke arrangører er det?
Jeppe: – Raum Eins kommer til at være hernede fast, og Flux kommer til at lave en del ting hernede, og det har meget at gøre med, at det også er nogle af os der er i baggruppen. Så er der Other Life, som laver poparrangementer, og Regelbau, som laver deciderede house- og technokoncerter, Sunship, som laver jazz, og så er der en del mindre arrangører og pladeselskaber, som kommer til at lave nogle koncerter i løbet af året. Vi er på den måde en meget bred gruppe, der bibringer noget til det musikalske indhold.
Thomas: – Men det er jo bare til at starte med, der kommer nok også til at ske en masse nye ting, nu hvor det her starter, det kommer nok til at sætte gang i en bølge af nye ting.
Udsolgt til åbningsaftenen
Er I nervøse?
Alle tre: – Nej.
Morten: – Vi har udsolgt til åbningsaftenen, det er jo meget dejligt, og et meget godt pejlemærke for, at der er noget interesse. Første gang bliver selvfølgelig noget andet, end når det så bliver hverdag igen, og vi skal lave to koncerter om ugen, men det lader til, at der er en god vibe omkring det og en god interesse.
Jeppe: – Vi arbejder også med at gøre sådan, at folk har lyst til at bruge det mere, end man måske gør på regionale spillesteder. Priserne i baren bliver billigere, og arrangementerne bliver generelt billigere, fordi vi ikke har et stort maskineri, og fordi vi allesammen arbejder frivilligt. Det er noget helt andet end på et regionalt spillested. Det betyder: ét, at vi kan tage nogle større chancer, og to, at vi kan gøre tingene meget billigere. Der er et godt eksempel: når vi snart præsenterer First Hate, det koster det tredobbelte i København.
Lineups i 2016
Hvilke interessante lineups har I indtil videre i 2016?
Jeppe: – Vi har jo åbningsfesten. Der prøver vi at favne en lille smule bredt af det, vi vil præsentere i løbet af året. Der har vi blandt andet Marching Church, Hahn Kult spiller, det har de ikke gjort i lang tid, Modest spiller, så er der noget elektronisk i form af Soho og Love Coffin. Ellers er der mange gode danske ting, Puce Mary, Yung i februar og First Hate, der snart er klar med ny ep i marts. Af udlandske ting kommer der til at være sådan noget som King Kahn. Men generelt tror jeg, at jeg har svært ved at slå ned på noget, jeg synes, der er mange ting, jeg glæder mig til, men sådan er det jo nok, når man selv får lov til at bestemme, hvad der skal være.
Kreativ kontrol
Hvornår og hvorfor besluttede I at åbne Tape?
Thomas: – Det har været gang i lang tid. Vi har ledt efter lokaler i lidt over et år. Vi laver allesammen, eller har allesammen, lavet koncerter forskellige steder i Aarhus, og så har vi ledt efter steder, hvor vi kunne lave vores egne ting, og hvor vi ikke skal slæbe gear ind og betale nogen dyre summer for at bruge deres lokaler, som vi alligevel ikke kan sætte vores præg på.
Jeppe: – Ja og så kom der denne her Backstage-lukning i november, og så kom vi i i dialog med udlejeren af lokalerne. Der er utroligt meget bøvl med at lave koncerter rundt omkring i byen, det kan vi komme lidt udover nu.
Jeppe: – Hov, vi glemte hvorfor: Det er egentlig meget det med at have et sted, man selv kan få lov til at sætte sit præg på. Og det er også sådan, at når man skal leje sig ind ude i byen, så er der er ting, man ikke kan lave på et regionalt spillested, for hvis du skal åbne for halvtreds mennesker en tirsdag, er det bare en dårlig forretning for alle. Men det behøver det ikke nødvendigvis være her, ikke med den konstruktion vi har lavet, så der kan man tage lidt flere chancer, og det ser jeg frem til, at vi også kan lave koncerter en tirsdag aften, når der kommer et godt udenlandsk orkester forbi. Og så også bare det der med selv at styre, hvor vi skal henad.
Thomas: – Kreativ kontrol er også vigtig.
Kreativ kontrol?
Thomas: – Ja altså, det er vores sted på en måde, så vi kan ligesom gøre, hvad vi vil hernede. Der ikke nogen, der kommer og siger "oh ha, det der er ikke så fedt". På en eller anden måde er det ligesom forskellen på at holde en fest i en andens lejlighed eller i ens egen.
For dyrt at arrangere ude i byen
Det er lidt overraskende, at folk som koncertarrangørerne Raum Eins og Flux kan rejse de midler, det kræver at åbne et spillested i Aarhus C. Hvordan er det kommet i hus?
Jeppe: – Vi har sådan set ikke fundet (fundrasiet, red.) nogle penge kan man sige. Vi kommer hver især med de aktiviteter vi nu engang kommer med, så må vi få noget funding hen ad vejen, blandt andet på lydanlægget. Men man bruger hurtigt mange penge ude i byen. Det er det man måske ikke rigtigt ser. Selv når vi skal leje et eller andet rum betaler vi mange penge bare for at komme ind i rummet, hvor der ingenting er. Og så leje af lydanlæg og sådan noget og så har man hurtigt brugt 25.000. Hvis man begynder at dele det udover måneder af arrangementer vi har holdt hver især, så giver det lige pludselig rigtigt meget kapital.
Morten: – Alene leje af lydanlæg er hurtigt tjent hjem. Når man køber det i stedet for at leje, tjener det sig selv ind på et eller andet tidspunkt.
Jeppe: – Så er der det med, at vi arbejder frivilligt. Det gør, at vores omkostningsniveau er meget lavt. Vi skal måske generere for en fjerdedel – og det er endda højt sat – i forhold til et sted som Radar, det betyder, at det er et helt andet niveau.
Samme musikalske bookingstrategi
Så I er ikke bange for at blive kaldt sell outs, fordi I er blevet større?
Jeppe: – Nej, jeg tænker heller ikke at vi er blevet større. Jeg tænker bare, at vi har fået et sted nu, som vi ikke har haft før, mere end at vi er going big.
Thomas: – Jeg synes slet ikke, den kunstneriske profil kommer til at ændre sig.
Nu kender jeg bedst Raum Eins, så det er ikke sådan, det er blevet voksent og borgerligt og pænt, og nu er det slut med undergrund og kun for hipstere?
Morten: – Det vil tiden jo vise. Om det kommer til at ændre sig det ved vi ikke noget om, men det bliver i hvert fald den samme musikalske bookingstrategi.
Thomas: – Man kan også sige, at den vigtige forskel er, at det ikke er startet som en business venture som det første, det er jo startet for at lave noget kunstnerisk, så på den vis er der ikke bevæggrund for at sell out.
Jeppe: – Det er jo ikke sådan, at vi har en femårsplan hvor der står, at om fem år skal vi alle otte kunne leve af det. Hvis det bare kan køre rundt, er det fint for mig.
Lad være med at sidde derhjemme
Findes Tape om ti år?
Thomas: – Det må fremtiden vise
Morten: – Hvis det stadig er sjovt
Jeppe: – Det kan godt være at stedet og Tape findes om ti år, men at det er noget andet og nogle andre folk.
Nogle sidste ord, før det går ned?
Morten: – Kom ud, lad være med at sidde derhjemme i weekenden, kom ud.
Læs mere om Tape og se deres program på deres Facebook-side.