SpejderRobot: Lad Tvivlen Komme Ham Til Gode

SpejderRobot
Lad Tvivlen Komme Ham Til Gode

Download / Playground Music
Udgivelse D. 17.01.2011
Ras Bolding

Sidste år udgav Spejderrobot albummet Manden med de usynlige hænder, og nu er fortsættelsen så klar. Og dog. For her er ikke tale om et egentligt nyt album, men snarere en række fortolkninger af numre fra netop Manden med de usynlige hænder, foretaget af folk som Lulu Rogue, Camilla Munck, Det Sejler I Effekter og Erik Levander.

Er det ikke bare endnu et remix-album, og døde den slags ikke i halvfemserne? Skal man svare kort, så kunne det lyde noget i retning af "jo, dybest set" og "nej, tilsyneladende ikke". Hvor remix-album typisk skrues sammen specifikt med diskotekerne eller de kommercielle radiostationer for øje, så er fortolkningerne på dette album snarere skabt ud fra en egentlig musikalsk interesse, og det er jo dog altid det sundeste udgangspunkt, og det gør også albummet noget mere interessant i disse ører sammenlignet med de mere traditionelle remix-udgivelser.

Skal man mønstre lidt konstruktiv kritik, så kan man pege på, at de fleste af fortolkningerne på albummet rent stilmæssigt bevæger sig i nogenlunde samme område som det originale udgangspunkt. Her er nemlig tale om rendyrket electronica, og selvom der undervejs er smag af både melankolsk indiepop og let orientalsk industrial, så befinder musikken og lydbilledet sig indenfor de overordnede rammer af hvad man i dag forstår ved electronica. Det kunne måske være sjovt med nogle lidt mere utraditionelle bud fra det elektroniske overdrev - hvordan lyder Spejderrobot udsat for trance, for ebm, for new age - men kan man acceptere den overordnede electronica-stilramme, så bør man bestemt give albummet et lyt.