The New Spring: Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Filuren

The New Spring, Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Filuren

The New Spring er et alias for sangeren, sangskriveren og guitaristen Bastian Kallesøe, som nu har lavet tre smukke, afdæmpede album under dette forholdsvis aktuelle navn. Stemmen, den akustiske guitar og sangene var også de tre eneste ingredienser, Kallesøe havde medbragt til Spot – og så rumklangen på både strenge og stemme.

Der er mange akustiske guitarister på Spot Festival, og Kallesøe er absolut en af de bedre. Hans alsidige og ret avancerede fingerspil kombineret med de fantasifulde akkordsammensætninger var en fornøjelse både at se og lytte på, og det samme var det at nyde hans karakteristiske, skrøbelige og dog stærke stemme, som hyppigt bød på nogle bratte og velgennemførte spring op i det høje register.

De lavmælte sange var velskrevne, både melodiske, nuancerige og til tider temposkiftende, selvom man til tider greb sig i at savne de dybe blæsere, der klæder hans seneste, flotte album "Late Bloomer".

Det ældre nummer "The Glow" blev præsenteret som Kallesøes mislykkede forsøg på at skrive en P3-hit, men "de vendte tommelfingeren ned – det forstår ikke en brik," som han både bittersødt og selvironisk formulerede det, og man kan kun give ham ret – det er stadig en meget stærk sang. Det er de nyere numre også, selvom de ikke er helt så umiddelbare, og det gjaldt også den helt nye sang "Canopy", hvor Kallesøe blandt andet sang ordene "You make me so excited that I come too fast," hvilket publikum undlod at grine ad, noget, som undrede Kallesøe: "I er meget høflige – eller lytter I overhovedet?"

Jeg tror, det stille og respektfulde publikum lyttede. Det gjorde jeg i hvert fald, og der var masser af komme efter, også i de billed- og associationsrige tekster, som heldigvis tydeligt kunne høres i det sparsomme setup. Også i den afsluttende "By Your Side" om "melankolien i klasseværelserne fra folkeskoletiden", som Kallesøe forklarede. En halv times kvalitetstid med The New Spring.