x

KLASSIKEREN: Nøgen guitarrock, som tog guitarerne ind i 2000-tallet

KLASSIKEREN: Nøgen guitarrock, som tog guitarerne ind i 2000-tallet

I dag for præcis 20 år siden debuterede The Strokes med albummet Is This It og blev indierockbandet på alles læber. Sammen med The White Stripes (som udgav deres gennembrudsalbum White Blood Cells samme måned) og The Hives satte de guitarbaseret musik tilbage på landkortet efter årtusindskiftet. GAFFAs Jim Knutsson ser tilbage på 2001, da bands ledte efter et simpelt og ligetil lydbillede.

The Strokes udgav albummet ad flere omgange i takt med deres turné til Australien, Japan, Europa og til sidst USA. Sangen "New York City Cops" blev på den amerikanske udgave fjernet fra albummet og erstattet af "When It Started", da det var tid til amerikansk patriotisme i kølvandet på terrorangrebet i New York 11. september. Omkvædet "New York City cops they ain't too smart" blev herefter betragtet som upassende. Teksten henviser i virkeligheden til drabet på den guineanske immigrant Amadou Diallo, som var ubevæbnet, da han blev skudt og dræbt i 1999 af fire New York-politibetjente, som senere sagde, at de fejlagtigt havde troet, at han var en mistænkt voldtægtsmand fra en straffesag året før.

Den karismatiske unge sanger Julian Casablancas sang om bylivet i New York, hvor forhold blev indledt og gik i stykker til tonerne af tidløse og iørefaldende guitarsløjfer med en fjer-let produktion og en legende bas. Rytmisk brilliante "The Modern Age" tog garagerock fra 70'erne ind i nutiden med sit muntre popoutfit, der stjal al ens opmærksomhed og fik en til at synge med i omkvædet. Det er tydeligt, at bandet har arbejdet hårdt på sangmaterialet på en næsten matematisk og mekanisk måde, men de præsenterer det på en tilbagelænet facon, som om de ikke har et eneste problem i verden og nærmest er ligeglade. Som om musikken kun kommer til dem i det øjeblik, hvor guitarerne leger over for hinanden.



Gruppen skrottede den første indspilning af albummet, som blev lavet sammen med producer Gil Norton (der tidligere arbejdede sammen med blandt andre Pixies). De syntes, det lød for pænt og prætentiøst, og de gik i stedet i et studie i en dårligt oplyst kælder i New York for at få en mere rå følelse, selvom tromlerne undertiden lyder som en trommemaskine. Inspirationskilderne var andre New York-baserede bands fra de gode gamle dage, såsom det eksperimenterende rockband The Velvet Underground, Television og punkpopgruppen Ramones. Hvad de måske ikke vidste dengang, var, at deres eget debutalbum en dag ikke så langt ude i fremtiden også ville blive betragtet som en klassiker af samme slags, som deres forbilleder havde udgivet i 60'erne og 70'erne.



I musikvideoen til den tredje hitsingle fra albummet, "Someday", blev det klart, hvor meget indtryk bandet havde gjort i musikverdenen i det mere end et år, der var gået, siden de udgav debuten, da andre artister nu stod i kø for at vise deres påskønnelse. I videoen foregiver The Strokes at være en del af et fiktivt quizshow på tv, og de konkurrerer mod Guided By Voices. Andre artister i videoen er guitarist Slash, bassist Duff McKagan og trommeslager Matt Sorum fra Guns N 'Roses og Velvet Revolver.



Ud over sanger Julian Casablancas tæller det seje rockband også guitaristen Albert Hammond Jr. der i hitsinglen "Last Nite" spiller en reggae-inspireret rytme, selvom forbilledet for sangen var Tom Petty & The Heartbreakers' "American Girl". Julian Casablancas synger undertiden så tæt på mikrofonen, at ordene bliver næsten ikke hørbare, hvilket bliver endnu tydeligere i musikvideoen.



"Take It or Leave It" er en passende afsluttende sangtitel til en mesterlig debut, som desværre også satte barren for højt til, at bandet nogensinde har nået de samme højder igen.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA