Nyhed

Eminem sagsøger Spotify for milliarder

GAFFA.dk - alt om musik

Eminems publisher har sagsøgt Spotify for en kæmpe copyright-overtrædelse, da Spotify angiveligt ikke har tilladelse til at streame over 200 af Eminems sange

Det er Eminems publisher Eight Mile Style, der i dag har anlagt et massivt søgsmål mod Spotify for at have overtrådt copyright-rettighederne til hele Eminems musikkatalog og søger om et erstatningskrav på over tre milliarder dollars.

I søgsmålet fra Eminems publisher fremgår det, at Spotify ikke har tilladelse til at streame de omkring 250 Eminem-sange, der er tilgængelige på streamingtjenesten, heriblandt mange af Eminems største hits ("Lose Yourself", "My Name Is", "Stan", "Without Me", "The Real Slim Shady").


LÆS OGSÅ: Eminem slår vild rekord 

Eminem-lejren har søgt om erstatningskrav på 150.000 dollars for hver af de omkring 250-Eminem sange som Spotify angiveligt har overtrådt copyright-rettighederne for. Denne erstatningssum kan komme til at løbe op i mere end tre milliarder dollars for Spotify.

Eight Mile Style siger, at på trods af, at Eminems sange er blevet streamet milliarder af gange, har "Spotify ikke aflagt regnskab til Eight Mile eller betalt Eight Mile for disse streams, men har i stedet sendt tilfældige betalinger, der kun svarer til en brøkdel af de reelle streaminger."


LÆS OGSÅ: Roskilde forført af eminent Eminem-show

Ifølge søgsmålet er Eminems sange blevet placeret under en licenskategori kaldet 'Copyright Control', en betegnelse for sange med en ukendt copyright-indehaver. Dette er et klagepunkt for Eminems udgiver, der finder det "absurd", at Spotify ikke skulle være i stand til at finde copyright-indehaveren til "en af de mest velkendte sange i historien (red. "Lose Yourself")."

Eminems publisher udfordrer derudover loven “Music Modernization Act” og hævder, at Spotify ikke har levet op til betingelserne for loven. Den amerikanske lov trådte i kraft sidste år under Donald Trump og var en opdatering af copyright-beskyttelsen for sangskrivere og kunstnere i den digitale streaming-tidsalder.


ANNONCE