Aerosmith
Just Push Play

Aerosmith: Just Push Play

Album / Sony Music
Udgivelse D. 03.04.2001
Jan Opstrup Poulsen

Livet og festen slutter på ingen måde ved de 40 eller for den sags skyld ved de 50. Hvis man spørger megarockerne Aerosmith, vil de nok påstå, at festen fortsætter resten af livet. Nu er der næppe den store sandsynlighed for, at de tidligere livsmisbrugere Steven Tyler og Joe Perry når at nyde deres otium på et alderdomshjem. De falder med garanti døde om på scenen, når deres fest en dag rinder ud. .Men lige nu er der absolut intet, som tyder på, at Aerosmiths dage er ved at være talte. På Just Push Play spiller de nemlig den gode gamle rocksang, som de nu med svingende held har spillet i over et kvart århundrede, siden deres debut i 1973. Forskellen fra dengang er bare, at de med tiden er blevet bedre til det, og det er vel essensen i Aerosmiths gevaldige kommercielle og kunstneriske succes. De er et rock'n'roll band, der aldrig kunne drømme om at foregøgle rockmusikkens mest enkle virkemidler og lever i sand harmoni med egne begrænsninger. .Makkerparret Steven Tyler og Joe Perry er ligeså imponerende, som de er forudsigelige i deres tykt opsatte rockshow, hvor hårde guitarriffs flyver en om ørene, som var man midt i et piskende haglvejr. Melodien er enkel og skarpt opbygget og det perfekte afsæt til Steven Tylers vrælende rocksang. Det er på alle måder stadig den langbenede og hyperenergiske sanger, der på bedste Mick Jagger maner tegner bandet ud ad til, mens Keith Richards’ pendant støber de hårde guitarkugler. Men Aerosmith har op gennem 90'erne for alvor fået bugt med rygtet som et sekunda-Rolling Stones, og på egen hånd sat nye standarder for festlige rockkoncerter. .Intet er altså forandret hos Aerosmith, der derfor heller ikke skuffer på Just Push Play. Det skulle da lige være, hvis man eftersøgte lidt fornyelse hos disse rockens arketyper, men så ville det jo ikke være Aerosmith længere..